Logo van nos

-Politiek

School verzuimde melding te doen bij misbruikzaak conciërge

Copyright nos
Foto: Kort News

Een Zoetermeerse basisschool negeerde in 2022 signalen van seksueel misbruik door een conciërge, waarna het misbruik nog jaren doorging. De school kende de wettelijke meldplicht niet goed genoeg.

In het kort:

De zaak toont aan hoe cruciale waarschuwingssignalen verloren gaan wanneer scholen de verplichte meldprocedures niet volgen.

  • Een moeder meldde eind 2022 bij de school dat conciërge Oskar van der V. haar 7-jarige dochter een verjaardagscadeau gaf en haar kuste.
  • De school deed alleen een gesprek met de conciërge en accepteerde zijn uitleg, zonder de wettelijk verplichte melding te maken.
  • Drie jaar later bleek de dochter op misbruikbeelden te staan die de conciërge op school had gemaakt.

Het grote plaatje:

Adviseur Marjan Olfers constateert dat basisscholen vaak onvoldoende kennis hebben van de meld-, overleg- en aangifteplicht (MOA).

  • "Mensen zijn geneigd het beste te denken. Terwijl er een duidelijke meldplicht is, ook bij twijfels," aldus Olfers.
  • Scholen worstelen met loyaliteitsconflicten wanneer het gewaardeerde collega's betreft.
  • De Onderwijsinspectie bevestigt dat bekendheid van de MOA blijvend aandacht vraagt.

De onderste regel:

Conciërge Van der V. (58) staat binnenkort terecht voor misbruik van achttien kinderen. Het schoolbestuur Unicoz spreekt van "schaamte" dat de eerdere melding niet bij hen bekend was en heeft inmiddels maatregelen genomen.

Bronnen

Dit artikel is ook beschikbaar in de app

Lees het belangrijkste nieuws in een helder formaat in de Kort.news app. Helemaal gratis.

iOS App StoreGoogle Play Store

Bekijk ook

Het belangrijkste nieuws gratis in je mailbox

Elke week een korte e-mail met de meest relevante verhalen.