Logo van nos

-Wereld

Rechters Strafhof dagen VS voor rechter om sancties

Copyright nos
Foto: Kort News

Drie rechters van het Internationaal Strafhof in Den Haag vechten Amerikaanse sancties aan die hen werden opgelegd na controversiële rechterlijke besluiten.

In het kort:

De rechtszaak markeert een ongekende confrontatie tussen internationale rechters en de Amerikaanse regering over de onafhankelijkheid van de rechterlijke macht.

  • De rechters uit Canada, Uganda en Benin kregen sancties opgelegd nadat ze een arrestatiebevel uitvaardigden tegen premier Netanyahu en onderzoek deden naar Amerikaanse militairen in Afghanistan.
  • Door de sancties hebben ze geen toegang meer tot hun Amerikaanse bankrekeningen en mogen ze geen diensten van Amerikaanse bedrijven gebruiken.
  • Minister Rubio stelt dat het Hof geen bevoegdheid heeft over Amerikaanse burgers of bondgenoten en spreekt van een "noodtoestand" die de sancties rechtvaardigt.

Het grote plaatje:

De sancties hebben verstrekkende gevolgen voor het functioneren van het Internationaal Strafhof, waar zelfs basale taken "steeds moeilijker" worden volgens persbureau AP.

  • Amerikaanse personeelsleden van het Hof kregen te horen dat ze risico lopen opgepakt te worden bij thuiskomst.
  • Een getroffen jurist heeft geen toegang meer tot Microsoft-diensten.
  • De Verenigde Staten erkennen het Hof niet en beschouwen de rechterlijke besluiten als inbreuk op hun soevereiniteit.

De onderste regel:

De rechtszaak in Manhattan draait om de vraag of de VS terecht een noodtoestand uitriep. De rechters noemen het besluit "willekeurig en grillig" en beschouwen het als een aanval op de onafhankelijkheid van de internationale rechterlijke macht.

Bronnen

Dit artikel is ook beschikbaar in de app

Lees het belangrijkste nieuws in een helder formaat in de Kort.news app. Helemaal gratis.

iOS App StoreGoogle Play Store

Meer wereld

Het belangrijkste nieuws gratis in je mailbox

Elke week een korte e-mail met de meest relevante verhalen.