In het kort:
De opheffing van de actiegroep markeert een dieptepunt in de aanhoudende crisis bij het Openbaar Ministerie.
- In een interne mail aan alle 6000 medewerkers schrijven de actievoerders dat ze door werkdruk geen tijd meer hebben voor verbeteringen binnen de organisatie.
- De groep uit scherpe kritiek op procureur-generaal Rinus Otte, die volgens hen het belang van medewerkers niet prioriteert.
- Eerder tekenden al 3000 medewerkers een brandbrief over gebrekkige ICT-systemen, hoge werkdruk en bezuinigingen.
Achter de schermen:
De frustratie richt zich vooral op de afstandelijke houding van de OM-leiding. Procureur-generaal Otte zou in april hebben geweigerd met actievoerders in gesprek te gaan.
- "Wees als collegeleden aanspreekbaar. Loop door de gangen op de parketten en neem een werkplek naast medewerkers," schrijven de medewerkers in hun afscheidsmail.
- Ondanks "enige verbetering" in ICT-voorzieningen blijven dagelijkse storingen en ineffectieve systemen een probleem.
- Het hoge ziekteverzuim en onvervulde vacatures verergeren de werkdruk verder.
De onderste regel:
Het OM erkent de problemen en zegt intensieve gesprekken te voeren over structurele oplossingen, maar wilde niet inhoudelijk reageren op vragen van de NOS.



