Logo van nos

-Politiek

OM-actiegroep stopt na frustratie over werkdruk en leiding

Copyright nos
Foto: Kort News

Een interne actiegroep van het Openbaar Ministerie heeft zichzelf opgeheven vanwege te hoge werkdruk en teleurstelling over de houding van de top.

In het kort:

De opheffing van de actiegroep markeert een dieptepunt in de aanhoudende crisis bij het Openbaar Ministerie.

  • In een interne mail aan alle 6000 medewerkers schrijven de actievoerders dat ze door werkdruk geen tijd meer hebben voor verbeteringen binnen de organisatie.
  • De groep uit scherpe kritiek op procureur-generaal Rinus Otte, die volgens hen het belang van medewerkers niet prioriteert.
  • Eerder tekenden al 3000 medewerkers een brandbrief over gebrekkige ICT-systemen, hoge werkdruk en bezuinigingen.

Achter de schermen:

De frustratie richt zich vooral op de afstandelijke houding van de OM-leiding. Procureur-generaal Otte zou in april hebben geweigerd met actievoerders in gesprek te gaan.

  • "Wees als collegeleden aanspreekbaar. Loop door de gangen op de parketten en neem een werkplek naast medewerkers," schrijven de medewerkers in hun afscheidsmail.
  • Ondanks "enige verbetering" in ICT-voorzieningen blijven dagelijkse storingen en ineffectieve systemen een probleem.
  • Het hoge ziekteverzuim en onvervulde vacatures verergeren de werkdruk verder.

De onderste regel:

Het OM erkent de problemen en zegt intensieve gesprekken te voeren over structurele oplossingen, maar wilde niet inhoudelijk reageren op vragen van de NOS.

Bronnen

Dit artikel is ook beschikbaar in de app

Lees het belangrijkste nieuws in een helder formaat in de Kort.news app. Helemaal gratis.

iOS App StoreGoogle Play Store

Bekijk ook

Het belangrijkste nieuws gratis in je mailbox

Elke week een korte e-mail met de meest relevante verhalen.