Logo van nu

-Economie

Zonnepanelen blijven rendabel na einde salderingsregeling

Copyright nu
Foto: Kort News

Vanaf 2027 verdwijnt de salderingsregeling, maar energie-experts benadrukken dat zonnepanelen zeker de moeite waard blijven. De waarde verschuift vooral naar direct zelfverbruik.

In het kort:

De afschaffing van de salderingsregeling betekent niet het einde van rendabele zonnepanelen, maar vraagt wel om een andere manier van denken.

  • Elke kilowattuur die direct wordt verbruikt, hoeft niet te worden gekocht en bespaart geld ongeacht energietarieven.
  • Een gemiddeld huishouden verbruikt nu 30-35% van de opgewekte zonnestroom direct zelf.
  • Met slimme apparaten zoals warmtepompen, elektrische auto's en thuisbatterijen kan dit oplopen naar 50-60%.

Het grote plaatje:

De rekensom voor zonnepanelen verandert fundamenteel na 2027. Terugleveren wordt minder aantrekkelijk, maar direct verbruik blijft waardevol.

  • Panelen op oost en west leveren meer op tijdens ochtend en namiddag, wanneer huishoudens meer stroom gebruiken.
  • Een thuisbatterij van 5 kilowattuur kan het zelfverbruik verhogen naar 60%, maar grotere batterijen leveren nauwelijks extra rendement.
  • "Je neemt zonnepanelen niet meer voor de terugverdientijd, maar voor de zekerheid en onafhankelijkheid," aldus elektrotechnisch expert Henry Lootens.

De onderste regel:

Zonnepanelen blijven interessant omdat ze goedkoop zijn geworden en een deel van de energierekening voorspelbaar maken. De opbrengst wordt alleen minder zichtbaar dan vroeger.

Bronnen

Dit artikel is ook beschikbaar in de app

Lees het belangrijkste nieuws in een helder formaat in de Kort.news app. Helemaal gratis.

iOS App StoreGoogle Play Store

Bekijk ook

Het belangrijkste nieuws gratis in je mailbox

Elke week een korte e-mail met de meest relevante verhalen.