In het kort:
Hoewel er breed draagvlak is voor hogere defensie-uitgaven, vrezen veel Nederlanders verspilling van overheidsgeld.
- "Voor hogere uitgaven aan defensie is veel draagvlak, mensen zien echt de noodzaak", zegt hoofdonderzoeker Bart van den Berg. "Maar mensen vragen zich wel af of het Defensie lukt dat goed uit te geven."
- De Rekenkamer concludeerde in mei dat Defensie aanbestedingsregels niet altijd goed volgt bij grote bedragen.
- Bijna een derde van de Nederlanders vindt de NAVO-norm van 5 procent van het bbp te hoog, vooral aan de politieke flanken.
Het grote plaatje:
De verhoogde uitgaven volgen uit NAVO-afspraken waarbij lidstaten 3,5 procent van het bbp aan defensie moeten besteden, plus 1,5 procent aan gerelateerde zaken zoals cyberveiligheid en infrastructuur. "Defensie is een stoomschip, geen sportwagen", aldus Van den Berg. "Het kost tijd om die industrie nu weer op te bouwen."
De andere kant:
Ondanks de twijfels over de besteding blijkt de bereidheid om het land te verdedigen groot. Onder 35- tot 64-jarigen zou de helft bereid zijn te vechten voor Nederland, en onder jongeren van 18 tot 35 jaar is dat 48 procent.




