Logo van nos

-Politiek

Twijfel over besteding extra miljarden voor defensie

Copyright nos
Foto: Kort News

Bijna de helft van de Nederlanders heeft geen vertrouwen in een goede besteding van het extra geld dat naar defensie gaat, blijkt uit onderzoek van Instituut Clingendael.

In het kort:

Hoewel er breed draagvlak is voor hogere defensie-uitgaven, vrezen veel Nederlanders verspilling van overheidsgeld.

  • "Voor hogere uitgaven aan defensie is veel draagvlak, mensen zien echt de noodzaak", zegt hoofdonderzoeker Bart van den Berg. "Maar mensen vragen zich wel af of het Defensie lukt dat goed uit te geven."
  • De Rekenkamer concludeerde in mei dat Defensie aanbestedingsregels niet altijd goed volgt bij grote bedragen.
  • Bijna een derde van de Nederlanders vindt de NAVO-norm van 5 procent van het bbp te hoog, vooral aan de politieke flanken.

Het grote plaatje:

De verhoogde uitgaven volgen uit NAVO-afspraken waarbij lidstaten 3,5 procent van het bbp aan defensie moeten besteden, plus 1,5 procent aan gerelateerde zaken zoals cyberveiligheid en infrastructuur. "Defensie is een stoomschip, geen sportwagen", aldus Van den Berg. "Het kost tijd om die industrie nu weer op te bouwen."

De andere kant:

Ondanks de twijfels over de besteding blijkt de bereidheid om het land te verdedigen groot. Onder 35- tot 64-jarigen zou de helft bereid zijn te vechten voor Nederland, en onder jongeren van 18 tot 35 jaar is dat 48 procent.

Bronnen

Dit artikel is ook beschikbaar in de app

Lees het belangrijkste nieuws in een helder formaat in de Kort.news app. Helemaal gratis.

iOS App StoreGoogle Play Store

Bekijk ook

Het belangrijkste nieuws gratis in je mailbox

Elke week een korte e-mail met de meest relevante verhalen.