Logo van nu

-Politiek

Starmer vertrekt als Britse premier na twee rampzalige jaren

Opvallend
Copyright nu
Foto: Kort News

Labour-leider Keir Starmer kondigt zijn vertrek aan als premier van het Verenigd Koninkrijk, slechts twee jaar na zijn historische verkiezingsoverwinning in 2024.

In het kort:

Starmer wordt de zevende Britse regeringsleider in tien jaar tijd en verlaat het ambt als een van de impopulairste premiers uit de moderne geschiedenis.

  • Bijna 70 procent van de Britten dacht negatief over zijn premierschap, volgens recente peilingen van YouGov.
  • Andy Burnham wordt zijn waarschijnlijke opvolger, met steun van bijna 300 van de 403 Labour-parlementsleden.
  • Starmer maakte de aankondiging maandag, een dag voor de tiende verjaardag van het Brexit-referendum.

Het grote plaatje:

De voormalig procureur-generaal beloofde stabiliteit na veertien jaar Conservatief bewind, maar leverde vooral weifelachtig leiderschap. Zijn regering kwam keer op keer terug van omstreden plannen, waaronder de verlaging van energiesteun voor ouderen, wijzigingen in sociale zekerheid en erfbelasting voor agrariërs. Deze constante U-bochten onderstreepten een gebrek aan competent leiderschap.

Achter de schermen:

De doodklap kwam eind vorig jaar toen een door Starmer aangestelde ambassadeur in de VS moest opstappen vanwege banden met kindermisbruiker Jeffrey Epstein. Vrijgegeven e-mails onthulden vervolgens dat Labour-zwaargewicht Peter Mandelson had gelogen over zijn eigen vriendschap met Epstein, wat ernstige vragen opriep over Starmers beoordelingsvermogen en de integriteit van zijn regering.

Bronnen

Dit artikel is ook beschikbaar in de app

Lees het belangrijkste nieuws in een helder formaat in de Kort.news app. Helemaal gratis.

iOS App StoreGoogle Play Store

Bekijk ook

Het belangrijkste nieuws gratis in je mailbox

Elke week een korte e-mail met de meest relevante verhalen.