In het kort:
De belangen van kinderen stonden niet voorop tijdens de pandemie, waardoor de gevolgen voor jongeren groot waren.
- "Het kabinet was sowieso de kinderen vergeten", stelde kinderombudsman Margrite Kalverboer hard in haar verhoor.
- Kinderarts Károly Illy zag beduidend meer meisjes met eetstoornissen en kinderen met suïcidale gedachten in zijn ziekenhuis.
- Kansenongelijkheid nam toe omdat niet alle leerlingen een laptop of eigen werkplek hadden, aldus Paul Rosenmöller van de VO-raad.
Achter de schermen:
Oud-minister Arie Slob verdedigde zijn beleid, maar erkende dat schoolsluitingen telkens als "een nederlaag" voelden.
- Slob moest zichzelf naar voren schuiven bij premier Rutte om bij belangrijke overleggen aanwezig te zijn, wat tekenend is voor de positie van onderwijsbelangen.
- Bij besluiten stonden belangen van leraren en leerlingen soms tegenover elkaar, vooral rond de 1,5 meterregel en de derde schoolsluiting.
- Toenmalig LAKS-voorzitter Nienke Luijckx kreeg flinke bedreigingen van leraren toen zij pleitte voor het openhouden van scholen.
De onderste regel:
De coronatijd heeft zijn tol geëist op een hele generatie jongeren, waarbij medische belangen consequent voorgingen op ontwikkelingsbehoeften van kinderen.


