In het kort:
De president van rechtbank Noord-Holland heeft bij de procureur-generaal een verzoek ingediend om een rechter te laten ontslaan wegens grootschalig misbruik van de Woo.
- De rechter stuurde massaal verzoeken naar gemeenten voor documenten zonder specifiek onderwerp, wat leidde tot "onzinnig" werk.
- Hij beweerde gemeenten bewust te willen maken van misbruikkansen en wilde lobbyen voor aanpassing van de wet.
- Na anderhalve maand trok hij de verzoeken in, maar de schade was al aangericht.
Het grote plaatje:
De zaak voedt de discussie over misbruik van de openbaarheidswet, hoewel de werkelijke omvang onduidelijk blijft. Marc Fierstra van de Hoge Raad noemde het handelen "volstrekt disproportioneel" en stelde dat het de onpartijdigheid van de rechter schaadt. Volgens adviesorgaan ACOI ontbreekt inzicht in de werkelijke omvang van misbruik, waardoor "dit nu heel makkelijk gebruikt wordt om de Wet open overheid in zijn geheel ter discussie te stellen".
De onderste regel:
De rechtbank stelt dat de rechter vanwege zijn positie "beter had moeten weten" en vraagt naast het ontslagverzoek ook om schorsing tijdens het onderzoek.


