Logo van nuLogo van nrc

-Politiek

Omwonenden eisen inspraak bij miljardensteun Tata Steel

Copyright nu
Foto: Kort News

Een groep omwonenden van Tata Steel vecht voor meer zeggenschap over de mogelijke staatssteun aan de staalfabrikant, uit angst dat gezondheidsbelangen ondergeschikt blijven aan economische belangen.

In het kort:

Stichting Gezondheid op 1 spande een kort geding aan tegen het kabinet om te voorkomen dat afspraken over miljarden aan subsidie worden getekend zonder duidelijkheid over gezondheidseffecten.

  • Het kabinet wil uiterlijk september definitief tot 2 miljard euro subsidie verstrekken aan Tata Steel voor versnelde verduurzaming.
  • Een uitgebreid gezondheidsonderzoek komt pas klaar nádat de handtekeningen zijn gezet, waardoor omwonenden vrezen dat hun belangen worden genegeerd.
  • Uit eerder RIVM-onderzoek bleek dat mensen nabij de fabriek eerder overlijden en vaker ziek zijn.

De andere kant:

Het kabinet benadrukt dat er wel degelijk harde afspraken komen over het verminderen van schadelijke uitstoot, wat gezondheidswinst oplevert.

  • Landsadvocaat Reimer Veldhuis stelt dat omwonenden konden reageren op de voorlopige afspraak en later bezwaar kunnen maken tegen vergunningen.
  • "Het is voor de Staat niet acceptabel om een subsidieafspraak te maken zonder dat de volksgezondheid erop vooruit gaat," aldus Veldhuis.
  • Het kabinet moet ook economische belangen en strategische onafhankelijkheid meewegen in de besluitvorming.

Wat volgt:

De rechtbank doet op 24 juli uitspraak over de eis van de omwonendenstichting. Ondertussen dreigt de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied vergunningen van twee belangrijke deelfabrieken in te trekken.

Bronnen

Dit artikel is ook beschikbaar in de app

Lees het belangrijkste nieuws in een helder formaat in de Kort.news app. Helemaal gratis.

iOS App StoreGoogle Play Store

Bekijk ook

Het belangrijkste nieuws gratis in je mailbox

Elke week een korte e-mail met de meest relevante verhalen.