In het kort:
Stichting Gezondheid op 1 spande een kort geding aan tegen het kabinet om te voorkomen dat afspraken over miljarden aan subsidie worden getekend zonder duidelijkheid over gezondheidseffecten.
- Het kabinet wil uiterlijk september definitief tot 2 miljard euro subsidie verstrekken aan Tata Steel voor versnelde verduurzaming.
- Een uitgebreid gezondheidsonderzoek komt pas klaar nádat de handtekeningen zijn gezet, waardoor omwonenden vrezen dat hun belangen worden genegeerd.
- Uit eerder RIVM-onderzoek bleek dat mensen nabij de fabriek eerder overlijden en vaker ziek zijn.
De andere kant:
Het kabinet benadrukt dat er wel degelijk harde afspraken komen over het verminderen van schadelijke uitstoot, wat gezondheidswinst oplevert.
- Landsadvocaat Reimer Veldhuis stelt dat omwonenden konden reageren op de voorlopige afspraak en later bezwaar kunnen maken tegen vergunningen.
- "Het is voor de Staat niet acceptabel om een subsidieafspraak te maken zonder dat de volksgezondheid erop vooruit gaat," aldus Veldhuis.
- Het kabinet moet ook economische belangen en strategische onafhankelijkheid meewegen in de besluitvorming.
Wat volgt:
De rechtbank doet op 24 juli uitspraak over de eis van de omwonendenstichting. Ondertussen dreigt de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied vergunningen van twee belangrijke deelfabrieken in te trekken.






