In het kort:
Gedupeerden van de gaswinning in Groningen blijven vastlopen in dezelfde problemen, terwijl de overheid tekortschiet in haar verantwoordelijkheid.
- Sinds 2022 zochten meer dan 400 Groningers contact met de ombudsman over klachten bij de hersteloperatie.
- Het IMG was zonder verklaring 329 dossiers van inwoners kwijt, wat volgens Van Zutphen typerend is voor de huidige gang van zaken.
- Ongeveer 28.000 adressen in het bevingsgebied worden onderzocht op schade door het IMG en de NCG.
Het grote plaatje:
De problemen stapelen zich op voor bewoners die al jarenlang wachten op hulp. "Gedupeerden leven te lang in onzekerheid. Duidelijkheid en perspectief ontbreken. Beloftes worden niet nagekomen," schrijft Van Zutphen in zijn brief aan de Kamer.
- Eerder deze maand bleek dat duizenden versterkingsrapporten van de NCG onbetrouwbaar zijn, volgens het Adviescollege Veiligheid Groningen.
- De informatievoorziening is gebrekkig en bewoners weten niet waar ze aan toe zijn.
Wat volgt:
Woensdag debatteert de Tweede Kamer over het herstel van schade en menselijk leed. Van Zutphen doet een dringend beroep op de Kamer: "Dit kan niet langer zo doorgaan. Het huidige hersteltraject leidt onvoldoende tot concrete oplossingen."



