In het kort:
Kauwgom met plastic zorgt voor hardnekkige vervuiling en microplastics in het milieu, daarom wil het kabinet alleen nog natuurlijke kauwgom toestaan.
- Jaarlijks kauwen Nederlanders 3,5 miljoen kilo kauwgom, waarvan veel op straat belandt en 13 procent van al het zwerfafval uitmaakt.
- Normale kauwgom breekt pas na 20 tot 100 jaar af, terwijl natuurlijke kauwgom binnen enkele weken tot tien jaar verdwijnt.
- Het verwijderen kost gemeenten veel geld; alleen de Haagse Grote Marktstraat kost 150.000 euro per jaar aan reiniging.
Het grote plaatje:
Gemeenten en Rijkswaterstaat zien een verbod als noodzakelijke stap, omdat gedragscampagnes onvoldoende effect hebben. "Gemeenten kunnen blijven reinigen en gedragsaanpakken inzetten, maar dat is dweilen met de kraan open", aldus de NVRD. Het verwijderen gebeurt met speciale stoomreinigers, maar na twee weken ligt alles weer vol.
De andere kant:
Kauwgomfabrikanten noemen het voorgestelde verbod "disproportioneel" en stellen dat de regels voor wegwerpplastics bedoeld zijn voor verpakkingen, niet voor voedingsproducten. Mocht een Europees verbod niet lukken, dan wil het kabinet dat fabrikanten minimaal de opruimkosten gaan betalen. Een eventueel verbod kan op zijn vroegst in 2030 ingaan.



