In het kort:
Tienduizenden huishoudens in Gelderland, Utrecht en delen van de Flevopolder en Noord-Brabant kunnen vanaf komende winter geld verdienen door hun stroomverbruik aan te passen.
- De vergoeding geldt voor huishoudens met thuisbatterijen, slimme laadpalen of warmtepompen die hun apparaten automatisch laten aansturen tijdens piekmomenten.
- Op winterdagen tussen 16.00 en 21.00 uur stoppen auto's dan met opladen en kunnen thuisbatterijen juist stroom leveren aan het net.
- Grote energieleveranciers als Eneco, Vattenfall en Essent doen mee, samen met kleinere partijen zoals Zonneplan en Frank Energie.
Het grote plaatje:
De netbeheerders hopen 50.000 tot 70.000 huishoudens te vinden die meedoen aan het systeem, wat evenveel ruimte kan vrijspelen als het stroomverbruik van heel Haarlem.
- Dit is noodzakelijk om lange wachtlijsten voor netaansluitingen te voorkomen. In april werd al een totale aansluitstop aangekondigd in grote delen van Utrecht.
- Van het totale elektrisch vermogen dat vrijgespeeld wordt, komt naar verwachting 90 procent uit thuisbatterijen. Vorig jaar namen al 90.000 Nederlanders zo'n batterij in huis.
De onderste regel:
De vergoedingen worden uiteindelijk door alle elektriciteitsgebruikers opgebracht via de nettarieven, die de komende jaren naar verwachting flink zullen oplopen.


