Logo van telegraaf

-Politiek

Europese leiders willen NAVO versterken met Europese defensiecomponent

Copyright telegraaf
Foto: Kort News

Vijf Europese leiders spraken in Berlijn over een historisch kantelpunt voor defensiesamenwerking, met als doel de NAVO een sterkere Europese pijler te geven.

In het kort:

De E5-top in Berlijn markeerde een nieuwe fase in Europese defensiesamenwerking, mede ingegeven door Amerikaanse druk op NAVO-lidstaten.

  • Merz, Macron, Starmer, Meloni en Tusk bespraken versterking van de Europese defensie-industrie en -samenwerking binnen NAVO-verband.
  • De VS evalueren welke NAVO-lidstaten genoeg bijdragen en heroverwegen hun inzet op basis daarvan, zo kondigde minister Hegseth aan.
  • Polen, dat relatief het meeste besteedt aan defensie binnen de NAVO, onderstreepte met zijn aanwezigheid het belang van de steun aan Oekraïne.

Het grote plaatje:

De versterking van de Europese component zal in samenspraak met de VS gebeuren, niet als alternatief. Starmer benadrukte dat het niet alleen gaat om méér uitgeven, maar vooral om fundamenteel te herzien hóé defensiegeld wordt besteed. Concrete invulling van deze plannen bleef uit.

Wat volgt:

NAVO-chef Mark Rutte brengt de Berlijnse boodschap over aan president Trump in Washington. Ook wordt een mogelijke Europese missie in de Straat van Hormuz overwogen, na het akkoord tussen Iran en de VS.

Bronnen

Dit artikel is ook beschikbaar in de app

Lees het belangrijkste nieuws in een helder formaat in de Kort.news app. Helemaal gratis.

iOS App StoreGoogle Play Store

Bekijk ook

Het belangrijkste nieuws gratis in je mailbox

Elke week een korte e-mail met de meest relevante verhalen.