In het kort:
De schaarse capaciteit op het elektriciteitsnet wordt vanaf 1 juli eerlijker verdeeld volgens nieuwe regels van de Autoriteit Consument & Markt.
- Aanvragers met maatschappelijke prioriteit zoals politie en ziekenhuizen krijgen voorrang op de beschikbare netcapaciteit.
- Tot nu toe hield Enexis altijd een klein deel gereserveerd voor kleinverbruikers, maar die optie vervalt volgende week.
- Per september wordt duidelijk welke aanvragen alsnog kunnen worden aangesloten en welke langer moeten wachten.
Het grote plaatje:
Vanaf 1 juli wordt per elektriciteitsstation opnieuw berekend hoeveel capaciteit daadwerkelijk beschikbaar is onder de nieuwe regels. In sommige gebieden blijkt mogelijk helemaal geen ruimte meer beschikbaar, ook niet voor nieuwbouw of grootverbruikers. "We willen voorkomen dat het net overbelast raakt en willen stroomuitval zoveel mogelijk beperken", aldus een Enexis-woordvoerder.
Wat volgt:
Woningbouwprojecten die al jaren geleden een aansluiting hebben aangevraagd behouden hun plek, maar projecten rond 2030 of later die nog geen aanvraag hebben ingediend komen op een wachtlijst. Enexis werkt daarom met gemeenten om bouwplannen al tien jaar van tevoren aan te melden voor langetermijnplanning.






