In het kort:
Een breed samenwerkingsverband van energiebedrijven lanceert een ambitieus plan om netcongestie aan te pakken door huishoudens financieel te belonen voor flexibel stroomgebruik.
- Liander, Enexis, Stedin en vijf grote energieleveranciers willen 50.000 tot 70.000 huishoudens in Gelderland, Flevoland, Utrecht en Noord-Brabant overtuigen mee te doen.
- Het doel is een flexibel vermogen van 255 megawatt te organiseren, vergelijkbaar met het stroomverbruik van Haarlem.
- Deelnemers kunnen volgens Essent en Vattenfall enkele honderden euro's per jaar verdienen zonder in te leveren op comfort.
Het grote plaatje:
De problemen op het elektriciteitsnet concentreren zich vooral tussen 16:00 en 21:00 uur in de winter. Door slim te sturen kunnen elektrische auto's juist rond het middaguur laden en warmtepompen alvast worden aangezet.
- In Utrecht kunnen door netcongestie al geen nieuwe klanten meer worden aangesloten.
- Nederland telt inmiddels een miljoen huishoudens met een dynamisch energiecontract, die al meebewegen met vraag en aanbod.
- Netbeheerders benadrukken dat dit initiatief geen vervanging is voor uitbreiding van het elektriciteitsnet, waarvoor het kabinet werkt aan een noodwet om procedures te versnellen.





